Close

Mobiliteit

Er is nood aan een nieuw mobiliteitsplan. Er komen steeds nieuwe wijken en stadsgedeeltes (Suikersite) bij, met als gevolg dat het centrum alsmaar meer dichtslibt.  Men moet dringend een analyse maken van onze stad. Het is geen OF-verhaal maar een EN-verhaal, niet de fiets OF de wagen maar EN. Een kleine centrumstad, een uitgestrekt grondgebied, een dienstenapparaat (scholen, ziekenhuis…), een bevolking die deels buiten Veurne werkt… Om al deze redenen is een goede bereikbaarheid belangrijk, niet enkel met de fiets maar ook met de wagen, bestelwagen, vrachtwagen. Niet enkel voor het handelsapparaat maar ook voor de industrie, de scholen, het ziekenhuis,…

In het handelscentrum is het aanleggen van shop&go parkeerplaatsen een noodzaak, zo kunnen klanten vlot parkeren voor korte boodschappen. Het effectief naleven van de blauwe zone is tevens een pijnpunt, ofwel dient zich hier een digitale oplossing aan ofwel is repressief optreden een drastischere oplossing.

Extra randparkings zijn noodzakelijk, de aangekondigde randparking aan het Vaubanpark (die echter plaats zal bieden voor 50 auto’s) zal onvoldoende zijn. Een optie is om eerste instantie een extra randparking te voorzien op de site van de oude Brandweerkazerne en vervolgens nog andere sites verdeeld over de kleine ring (Lindendreef/Karel Coggelaan/Oude Vestingstraat/Astridlaan/Daniel De Haenelaan/Peter Benoitlaan), op wandelafstand van het stadscentrum.

Voorstel uit de enquête, de kleine ring éénrichtingsverkeer maken. Met eenrichtingsverkeer zal de straat veiliger en rustiger worden en verdwijnt de sluiproute in omgekeerde richting. Bovendien kun je extra parkeerplaatsen aanmaken en de fietspaden breder en veiliger maken voor onze kinderen die zich dagelijks met de fiets begeven naar onze scholen. Een mooie oplossing voor een vloeiende doorstroming en veiligheid voor de zwakke weggebruiker.